Vrijwilligers

Piëzo is altijd op zoek naar enthousiaste mensen die iets willen betekenen voor een ander en daar hun talent voor willen gebruiken.

Door de verscheidenheid aan projecten die Piëzo uitvoert, is er altijd vraag naar hele diverse vrijwilligers. Zo zijn er bijvoorbeeld vrijwilligers actief op het gebied van taal- en rekenondersteuning, bewegings- en gezondheidsactiviteiten, kinderactiviteiten, voorlezen en het leiden van gespreksgroepen.

Ook als vrijwilliger kan je je blijven ontwikkelen door deelname aan diverse trainingen en cursussen speciaal gericht op het vrijwilligerswerk waar je in werkzaam bent.

Hoe voelt vrijwilligerswerk?
Dat voelt zinnig. Zonder dat geld een rol speelt, zonder dat er hoe dan ook iets anders dan het werk een rol speelt: vrijwilligerswerk is in essentie een doel op zich, je doet het omdat je het werk belangrijk vindt, niet omdat je de dingen die je er eventueel mee bereikt, geld of aanzien, belangrijk vindt. En het feit dát je het belangrijk vindt, maakt dat je er zelf ook positieve gevolgen van ervaart.
Waarom nog meer? Even niet met jezelf bezig zijn, lucht op. En dat mes snijdt aan twee kanten: altruïsme blijkt een van de meest doeltreffende manieren te zijn om een depressieve gemoedstoestand om te buigen. Want ik voel me betrokken bij een gemeenschap, als ik de resultaten van mijn werk in die gemeenschap terugzie.

Wat de wetenschap zegt
Volgens een onderzoek dat in de American Journal of Cardiology verscheen, ligt bij gelijke gezondheidsomstandigheden de levensverwachting van arme, oudere mensen die zich vrijwillig voor andere mensen inzetten hoger dan bij mensen die dat niet doen.

Ook Science, een van de toonaangevendste wetenschappelijke tijdschriften ter wereld, deed onderzoek naar de effecten van vrijwilligerswerk. Deze studie wees uit dat vrijwilligerswerk een van de beste garanties is voor een langer leven. Fijn om zo bevestigd te krijgen: het plezier van de affectieve banden met anderen en het gevoel bij een maatschappelijke groep te horen en nuttig te zijn, zijn goed voor het brein en dus voor het lichaam en dus voor de levensverwachting.

Bijna elke studie over geluk laat het zien: mensen die diepe emotionele banden met anderen hebben en die betrokken zijn bij hun gemeenschap, zijn vaak gelukkiger dan mensen die weinig emotionele banden hebben en niet betrokken zijn bij hun gemeenschap.

Betrokken zijn bij een gemeenschap betekent jezelf en je tijd in dienst stellen van iets dat niet direct een materiële vergoeding tot gevolg heeft.
Veel vrijwilligerswerk brengt ons dicht bij anderen, maakt ons vrolijker en dankbaar.
Ik denk dat het grootste goed dat je kan nastreven je gevoel van welzijn is en dat, wil je oud worden fijn vinden, je gevoel van welzijn groot moet zijn. Dat geluk is vaak te vinden in anderen helpen. Niet alleen door iets tegen hen te zeggen, maar ook door iets voor ze te doen en betekenen.